'Onderscheidend en een beetje rebels'

Bram Niessink

Persoonlijke begeleiding, inspirerende vaktechniek, aantrekkelijke prijzen, producten van goede kwaliteit en prijscontrole op internet: voordelen genoeg als je met KIS werkt! Bram Niessink, binnen Ministry of Beauty verantwoordelijk voor KIS, is er trots op dat KIS een goede partner is voor elke salon, groot of klein. “Maar we zijn soms ook een beetje rebels, lekker tegendraads. En dat kan, omdat we als Nederlands familiebedrijf ons eigen beleid bepalen. Wij verkopen alleen maar producten waar we echt in geloven en spelen in op behoeftes van onze klanten.”

'Onderscheidend en een beetje rebels'

Bram Niessink

Persoonlijke begeleiding, inspirerende vaktechniek, aantrekkelijke prijzen, producten van goede kwaliteit en prijscontrole op internet: voordelen genoeg als je met KIS werkt! Bram Niessink, binnen Ministry of Beauty verantwoordelijk voor KIS, is er trots op dat KIS een goede partner is voor elke salon, groot of klein. “Maar we zijn soms ook een beetje rebels, lekker tegendraads. En dat kan, omdat we als Nederlands familiebedrijf ons eigen beleid bepalen. Wij verkopen alleen maar producten waar we echt in geloven en spelen in op behoeftes van onze klanten.”

Als tiener loopt hij al veel rond op de zaak en gaat wel eens mee naar een beurs, maar Bram is zeker niet gepusht om in de zaak van zijn vader te gaan werken. Hij koos zijn eigen pad en dat voerde hem via commerciële economie (“saai”) en een stage bij horecagroothandel Hanos (“food is niets voor mij”) naar een stage bij de grootste Duitse cosmeticadistributeur. “De creatieve sector vind ik echt het leukst en ik ben heel ondernemend. Ik volgde nog een opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), lanceerde een eigen lijn met high end headwear die zeer succesvol is in Japan en een luxe parfumlijn die nu in 12 landen verkocht wordt. Ook liep ik een halfjaar stage op de marketingafdeling bij Paul Mitchell in Hollywood, een geweldige ervaring. Ik kreeg er zelfs een baan aangeboden, maar maakte een andere keuze door hier aan de slag te gaan. Genoeg mooie kansen!” 

Jong & enthousiast

Nico besloot hem verantwoordelijk te maken voor de hele afdeling KIS. “Dat was een grote sprong  in het diepe, maar ik krijg alle vrijheid. Opgeteld loopt er een paar honderd jaar ervaring over mijn schouder mee te kijken maar de sturing blijft overwegend beperkt tot van tijd tot tijd overleg over kosten en budgetten. We zijn nu bijna drie jaar verder en het gaat hartstikke goed. We werken met een heel jong team en daardoor hebben we soms een andere kijk op de markt. En dat was precies de bedoeling van de oude garde. Wij vinden iets niet snel te hoog gegrepen of niet haalbaar; voor ons is KIS de weg en de waarheid. Lang geleden was het misschien een B-merk, maar dat is verleden tijd! We staan voor goede service en business development. Ik durf zelfs te zeggen dat we meer service bieden dan de meeste andere merken. Er rijden continu zes of zeven man rond om grote én kleine salons te ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van scholing, vaktechniek of businessvragen. En we hebben natuurlijk ook niet voor niets al twee keer een Dutch Beauty Award gewonnen. We bieden kwaliteit, maar tegen hele scherpe prijzen.”

Als Bram ergens in gelooft, dan kan hij het ook waarmaken. Dat is een unieke situatie in de branche. “Ik ben bijvoorbeeld tweeënhalf jaar bezig geweest met de ontwikkeling van KIS Green, onze milde vegan lijn. Geproduceerd in Nederland zodat er minder transport nodig was, de verpakkingen zijn recyclebaar en een deel van de opbrengst gaat naar Trees for All die er vervolgens bomen voor planten. Royal KIS Soft Shades, onze ammoniavrije kleuring, was een van mijn eerste projecten en is een megasucces in veel salons. En waar ik trots op ben is de nieuwe stylinglijn die we successievelijk in september introduceren. Alle bestaande stylingproducten worden uit Royal KIS en KIS gehaald en krijgen een hele nieuwe look & feel. Er worden ook een aantal nieuwe producten waar vraag naar is toegevoegd. Het resultaat is een stylinglijn die overal naast kan staan, ook als je met een ander merk werkt. De vormgeving is minimalistisch en clean, dus dat misstaat nooit. En wat leuk is: deze styling is genderless, dat past perfect binnen deze tijdgeest.”

‘KIS is en blijft een toegankelijk professioneel haarmerk. De producten zijn niet duur, maar ik wil wel dat jonge consumenten KIS straks als een cool merk zien. Als kapper pluk je daar de vruchten van. Vergelijk het maar met bepaalde kledingmerken: Levi’s is niet duur, maar wél cool. De weg ernaartoe zijn we nog aan het uitstippelen, maar we hebben mooie plannen. Bijvoorbeeld met influencers en festivals..’

KIS in jouw salon!

Voordelen van KIS